Svensk e-handlare framgångsrik på Europeiska marknader.

På bara 2 år, har Pierce AB, företaget bakom webbutikerna 24MX, XLmoto och Sledstore, lyckas dubblera sin omsättning genom att finna nya marknader för bolagets produkter i Europa.

E-handeln i Europa växer så det knakar och Europa är idag den största e-handelsmarknaden för B2C-försäljning. Trots detta är det många svenska e-handlare som fortfarande inte expanderat inom Europa. Men det finns exempel på svenska företag som ser hela Europa som sin marknad.

Ecommerce Europe värderar den samlade europeiska omsättningen för tjänster och varor inom e-handeln 2012 till 311,6 miljarder EUR, cirka 2 700 miljarder SEK. Detta utgör ca 35,1% av den globala B2C e-handeln.

På bara 2 år, har Pierce AB, företaget bakom webbutikerna 24MX, XLmoto och Sledstore, lyckats att mer än dubblera sin omsättning genom att finna nya marknader för företagets produkter i Europa. I år kommer omsättningen att närma sig 180 miljoner kronor, varav hela 55 % kommer från marknader utanför Sverige.

När vi under 2011 lanserade vår första webbutik i Finland blev det startskottet för en europeisk expansion i rasande takt.  Vi lanserade på marknad efter marknad och täcker snart hela norra Europa, säger Daniel Petersen VD för Pierce AB.  Vi finns nu på 10 europeiska marknader och varje marknad har sina utmaningar. Vi är idag lönsamma på 8 av 10 europeiska marknader och räknar med att vara lönsamma på alla marknader i april nästa år, fortsätter Daniel.

Det finns stora möjligheter för svenska e-handlare att sälja sina produkter till Europa, men också en hel del utmaningar. Fortfarande är det viktigt för de flesta kunder att webbutiken är på deras eget språk, de vill av trygghetsskäl helst handla lokalt. Det finns dessutom stora skillnader mellan marknaderna när det gäller hur kunderna vill betala för varorna och få dessa leverade.

Under de senaste åren har det på logistiksidan dykt upp transportlösningar som minskat leveranstiderna, detta gör att det geografiska avståndet mellan e-handlaren och konsumenten inte längre har lika stor betydelse.

Det är lätt att sälja varor i Europa, det svåra är att göra det med lönsamhet. För att kunna konvertera besökare till kunder har vi lokala webbutiker på alla marknader. Vi erbjuder också kundservice på kundens egna språk. Lokalt accepterade frakt- och betalningsalternativ är också helt nödvändigt för att få lönsamhet i affären, säger Daniel

Kunderna ringer ett lokalt telefonnummer och kopplas till företagets kontor i Stockholm, där man erbjuder kundtjänst på 10 olika språk. Kundernas beställningar skickas sedan från något av företagets lager i Helsingborg eller Tyskland.

Pierce har varit lönsamma varje år sedan starten 2009 och har haft en kraftig tillväxt, hela 610 %. Trots detta så tror företagsledningen att tillväxten kunde ha varit ännu större.

Vi har vuxit med eget kapital, vilket verkar vara rätt ovanligt bland svenska e-handlare. Att vara helt självfinansierade har begränsat vår tillväxt men samtidigt tvingat oss att arbeta med lönsamheten. I slutändan tror jag att det varit bra för oss, säger Daniel

Fakta Pierce AB

Grundades 2009 av Stefan Rönn och Daniel Petersen

Anställda: 55

Omsättning: 2012 128 MKR (Prognos 2013 180 MKR)

Tillväxt 2009-2013 610 %

Genomsnittlig årlig tillväxt 64 %

Marknader: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Holland, Norge, Polen, Storbritannien, Sverige, Tyskland.

Kontor: Stockholm, Åre och Bryssel

Lager: Helsingborg Sverige, Bautzen Tyskland.

Fysisk butik: Stockholm.

Webbutiker: www.24MX.se, www.XLmoto.se, www.sledstore.se

Hemsida: http://www.pierce-ecom.com

Källa: http://www.ecommerce-europe.eu/press/2013/05/press-release-european-e-commerce-to-reach-312-billion-in-2012-19-growth

Om Pierce AB

Pierce är en ledande e-handelsaktör med några av de mest erkända och respekterade detaljhandelsvarumärkena inom motorcykel- och snöskoterbranschen.

Sedan starten 2009, har Pierce geografiskt expanderat verksamheten till att täcka 10 europeiska marknader. Pierce är idag en ledande e-handelsaktör inom segmenten Motocross (24MX), Motorcykel (XLmoto) och Snöskoter (Sledstore) i Europa.

Konsumentvägen 4-8 12530 Älvsjö Sweden

[email protected]/