Pierce AB lanserar 24MX och XLmoto i Danmark.

På mindre än 3 år, har Pierce AB, företaget bakom webbutikerna 24MX, XLmoto och Sledstore, lyckats att mer än dubblera sin omsättning genom att finna nya marknader för företagets produkter i Europa. Under 2013 översteg omsättningen 180 miljoner kronor, varav hela 55 % kommer från marknader utanför Sverige.

Nu lanserar företaget två av sina webbutiker på den danska marknaden. Efter att ha genomfört 8 lanseringar i Europa på egen hand, valde Pierce denna gång att ta in extern hjälp. Contentor har skött det mesta av översättningen innan Pierce danska personal var på plats, vilket gjorde att de hann lansera innan mc-säsongen startar i vår. MakesYouLocal har hjälpt till med etableringen av en dansk filial. Denna var nödvändig för att kunna ansöka om Dankort, som är det populäraste betalkortet på den danska marknaden.

När vi under 2011 öppnade vår första webbutik i Finland blev det startskottet för en europeisk expansion i rasande tempo. Med den danska lanseringen täcker vi stora delar av vår marknad i Europa. Vi är idag aktiva på 10 europeiska marknader som var och en har sina utmaningar. Redan idag är vi lönsamma på 8 av dessa marknader, under april detta år räknar vi med att vara lönsamma på alla marknader, säger Daniel Petersen VD för Pierce AB.

Den danska motorcykelmarknaden hör till de mindre i Europa, men med tanke på att vårt produktutbud saknar motstycke i Danmark och de mycket snabba leveranstiderna från vårt lager i Helsingborg, är vi övertygade om att vi inom 12 månader kommer att vara marknadsledande även i Danmark, säger Daniel.

Det är lätt att sälja varor i Europa, det svåra är att göra det med lönsamhet. För att kunna konvertera besökare till kunder har vi lokala webbutiker där vi erbjuder kundservice på kundens egna språk. Lokalt accepterade frakt- och betalningsalternativ är också helt nödvändigt för att få lönsamhet i affären, fortsätter Daniel.

Pierce har varit lönsamma varje år sedan starten 2009 och har haft en kraftig tillväxt, hela 610 %. Trots detta så tror företagsledningen att tillväxten kunde ha varit ännu större.

Vi är idag marknadsledande i Norden, målet är att bli marknadsledande även på den enorma europamarknaden för motorcykeldelar och tillbehör. Vi har vuxit med eget kapital, vilket verkar vara rätt ovanligt bland svenska e-handlare av vår storlek. Att vara helt självfinansierade har begränsat vår tillväxt men samtidigt tvingat oss att arbeta med lönsamheten. I slutändan tror jag att det varit bra för oss, säger Daniel.

Fakta Pierce AB

Grundades 2009 av Stefan Rönn och Daniel Petersen

Anställda: 55

Omsättning: 2013 182 MKR

Tillväxt 2009-2013 610 %

Genomsnittlig årlig tillväxt 64 %

Marknader: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Holland, Norge, Polen, Storbritannien, Sverige, Tyskland.

Kontor: Stockholm, Åre och Bryssel

Lager: Helsingborg Sverige, Bautzen Tyskland.

Fysisk butik: Älvsjö, Stockholm.

Hemsida: http://www.pierce-ecom.com

Om Pierce AB

Pierce är en ledande e-handelsaktör med några av de mest erkända och respekterade detaljhandelsvarumärkena inom motorcykel- och snöskoterbranschen.

Sedan starten 2009, har Pierce geografiskt expanderat verksamheten till att täcka 10 europeiska marknader. Pierce är idag en ledande e-handelsaktör inom segmenten Motocross (24MX), Motorcykel (XLmoto) och Snöskoter (Sledstore) i Europa.

Konsumentvägen 4-8 12530 Älvsjö Sweden

[email protected]/